Тетяна Тітаренко: Чи можна зробити українські порти привабливими для інвестора

Компанія LeGran.TT, яку очолює Тетяна Тітаренко, з’явилася в 2015 році. Власне, її народження зумовлене тими процесами, що відбуваються в Україні, а також серйозними змінами в морській галузі, портовому секторі та міжнародній торгівлі.

Коли Тетяна створювала нову компанію, вона усвідомлювала, що хоче не просто спостерігати за тим, що відбувається в країні, а бути активними учасниками реформ та запроваджувати провідний європейський досвід у галузях морського права, портового господарства та міжнародної торгівлі.

Пані Тетяно, чому Ви вирішили створити нову компанію під час кризового періоду?

Сьогодні наша країна дійсно переживає складні часи. Але, з іншого боку, відкриває і нові можливості. Змінюються правила гри у багатьох галузях. Зокрема, угода про Асоціацію з Європейським Союзом означає нові умови роботи для наших експортерів. Реформа портового сектору спрямована на розвиток вітчизняних гаваней за рахунок приватних інвесторів. Процедури контролю та оформлення вантажів поступово спрощуються. І ми також доклали до цього чимало зусиль. Зокрема, під час моєї роботи у транспортній організації, яка захищала інтереси морського бізнесу,  я брала активну участь участь в реформі з дерегуляції процедур в портах, ініційованої Міністерством інфраструктури.

Усі ці перетворення потребують кваліфікованої юридичної підтримки. І ми готові допомагати нашим експортерам, стивідорам, cудновласникам, морським агентам, експедиторам, страховим компаніям, — тобто усім тим, хто бере участь у виконанні зовнішньоекономічних операцій. До того ж нещодавно LeGran.TT стала учасником Міжнародної федерації асоціацій з торгівлі маслами, насінням олійних та жирами (FOSFA). Сьогодні понад 80% контрактів з купівлі-продажу цих товарів здійснюється саме за проформами FOSFA. Це дозволяє нам тримати руку на пульсі та бути в курсі подій, що відбуваються у галузі міжнародної торгівлі.

Що у такому разі пропонує юридична компанія LeGran.TT представникам бізнесу?

Ми співпрацюємо з усіма учасниками зовнішньоторговельних операцій, а це, зокрема, представники агропромислового комплексу. Кожному з них рано чи пізно доводиться вирішувати такі проблеми, як тиск з боку податкових та митних органів, валютні обмеження, невиконання контрагентами своїх зобов’язань та багато інших. Зокрема, наша команда має досвід представництва інтересів клієнтів як в українських судах, так і міжнародних арбітражах – FOSFA, GAFTA, LMAA, тощо. LeGran.TT також  проводить успішне досудове врегулювання конфліктів, що дозволяє бізнесу заощаджувати час та гроші, необхідні для ведення судового процесу. Окремими напрямами нашої діяльності є питання оподаткування та валютного законодавства, що виникають при експорті вантажів. Тому ми надаємо послуги з питань оптимізації оподаткування, оскарження податкових повідомлень-рішень та консультуємо з питань у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Наші фахівці мають багатий досвід оперативного врегулювання спорів з митними органами, що є дуже важливим, адже будь-яка затримка під час митного оформлення вантажу може призвести до величезних збитків. На відміну від традиційного способу вирішення таких питань у судовому порядку, ми маємо досвід розв’язання цих конфліктів шляхом проведення спільних переговорів з представниками державної влади.

Ви зазначали, що не хочете спостерігати за змінами в державі, а прагнете брати активну участь у цих перетвореннях. Як саме Ви впливаєте на ситуацію?

Окрім роботи безпосередньо з бізнес-клієнтами, наша команда також бере участь у законотворчій діяльності. Зокрема, разом із Торгово-промисловою палатою ми працюємо над роз’ясненнями до наказу Міністерства інфраструктури № 541 від 18 грудня 2015 року щодо коефіцієнту знижки за користування причалом під час переробки зернових вантажів у портах. Адже, як ви розумієте, логістична складова відіграє важливу роль для експортерів та суттєво впливає на кінцеву вартість і, відповідно, конкурентоспроможність їх продукції на світовому ринку.

Над якими ще законодавчими ініціативами, що стосуються логістики, працює Ваша компанія?

Для зменшення термінів та вартості переробки вантажів у портах необхідно проводити реконструкцію та модернізацію потужностей. У 2013 році влада прийняла стратегічне рішення робити це за рахунок приватних інвесторів, серед яких чимало вантажовласників, зацікавлених у створенні власної логістичної інфраструктури.

Однак законодавці поки не встигли завершити підготовку підґрунтя для запуску інвестиційних проектів. Однією з основних перешкод для залучення капіталу є довга і складна процедура узгодження. Вона може тривати  рік, а то й два. А час — це гроші. І бізнесмени добре подумають, куди їм варто направити свої ресурси.

Другий важливий фактор — це земля. Для того, щоб побудувати причал, потрібно отримати документи на ділянку і відповідні дозволи на будівництво. Це теж тривалий процес, який може відкладати запуск проекту і змінювати плани інвестора. Крім того, влада поки не визначилася, яким чином компенсувати бізнесу капіталовкладення у реконструкцію державних причалів. Над цим ми також працюємо і розробляємо механізми компенсації на основі існуючих договорів.

— Який девіз у компанії LeGran.TT сьогодні?

-Наш девіз: «Патових ситуацій не буває». Я переконана, що вихід можна знайти з будь-якої ситуації. Тим більш, у нашій команді працюють професіонали, які мають величезний досвід роботи як у державних, так і приватних структурах.

— Які у компанії плани на майбутнє?

-Ми будемо допомагати розвивати країну і розвиватися разом з нею. Ми ставимо перед собою амбітні плани не тільки лише на українському, а й на зарубіжних ринках. Адже у нас працюють фахівці, які чудово орієнтуються, наприклад, в  морському праві, можуть гідно представляти клієнтів у міжнародному арбітражі. Сподіваємося, незабаром у нас з’являться представництва в багатьох європейських країнах.

БЛІЦ-ІНТЕРВ’Ю

Ім’я та прізвище Тетяна Тітаренко

Народилася у м. Маріуполі.

Закінчила Донецький національний університет за спеціальністю «Правознавство». Отримала ступінь кандидата політичних наук за фахом «Політичні проблеми міжнародних систем та глобального розвитку» в Інституті світової економіки і міжнародних відносин Національної академії наук України.

Сертифікат Міжнародної організації праці (ILO) за напрямом: перевірка суден відповідно до правил Конвенції ILO про працю в морському судноплавстві.

— Вважає, що сучасний керівник повинен поважати свою команду, вміти правильно планувати свій час, нестандартно мислити, адже творчий підхід дозволяє знайти вихід із патової ситуації.

— Любить читати твори Джека Лондона і цитувати його фразу: «Істинне призначення людини — жити, а не існувати».

Джерело